Utskottsansökan, hösten 2020

Vill du vara med och bidra till sektionen, träffa massor av nya människor och samtidigt ha väldigt kul? Då har du kommit helt rätt! På denna sida samlar vi information om alla rekryterande utskott samt länkar till ansökan.

Om du lyckas komma med i något av dessa utskott blir du sektionsaktiv. Detta innebär att du, förutom att bidra till vår verksamhet, får vara med på tre väldigt roliga evenemang under året som endast är för oss ca. 150 studenter som är sektionsaktiva.

Ansökningsperioden pågår den 7-20 september kl 23:59.

Vill du istället nominera någon till ett utskott får du gärna skicka iväg ett mail till utskottets ordförande med en motivering samt relevanta kontaktuppgifter till personen du nominerar.


Sök Infochef, Webmaster eller Alumniutskottets ordförande

Just nu är fortfarande posterna Infochef, Webmaster samt Alumniutskottets ordförande vakanta. Detta är en ypperlig chans att söka någon av dessa poster för att få vara en del av sektionen! Om du är intresserad så är du välkommen att söka genom att fylla i formuläret under utskottets rubrik!


Aktivitetsutskottet

Aktivitetsutskottet består av flera grupper som anordnar diverse aktiviteter och ämnar se till att det alltid finns någonting kul att göra tillsammans med andra på sektionen. Utskottets två huvudsakliga grupper är aktivitetsgruppen AktU (med fina gröna tröjor) och D-LAN, som båda nu söker nya medlemmar.

AktU

AktU håller i en mängd olika aktiviteter för sektionen, allt möjligt från sport till sittningar. Tidigare år har AktU anordnat saker som laserdome, retrospel- och brädspelskvällar samt fotboll och innebandy. Utöver det har vi också anordnat aktiviteter så som Guitar Hero/Singstar på [hg] och sittningar som arrangerats tillsammans med utskott på andra sektioner.

Vad AktU kommer göra under året är väldigt fritt och det finns mycket utrymme till att starta något nytt, vilket är det som är så roligt med just AktU! Vill du vara med och anordna ett brett utbud av evenemang eller förverkliga just din idé på vad som vore kul att göra? Då borde du söka till AktU!

Följande poster ska tillsättas:

  • Tryck & PR
  • Innebandyansvarig
  • Fotbollsansvarig
  • Brädspelsansvarig
  • Rollspelsansvarig
  • Mat & Snacks
  • Allt-i-Allo

Länk till postbeskrivning 

Sök till AktU

Linnéa Ivansson
aktivitetsgruppen@d-sektionen.se

D-LAN

D-LAN är Östergötlands största LAN-event! Inled vårterminen med turneringar, tävlingar och annat kul, där alla studenter på LiU är välkomna. Med hundratals deltagare årligen och en stor prispott är D-LAN ett jätteroligt projekt att vara delaktig i.

Projektgruppen ansvarar för att allt ska vara redo när D-LAN går av stapeln och för att allt ska gå smidigt under LANets gång. Detta innebär en hel del olika arbetsuppgifter, allt från att boka lokaler, skriva sponsorkontrakt och gör affischer till att rigga, dra el och hålla i lunchtävlingar.

Tagga D-LAN!

D-LAN söker:

  • Personalwerk (Mia Minardi) – Posten Personalwerk innebär att man ansvarar för all personal som kommer arbeta under LANet. Detta innebär bland annat rekrytering av personal, jobbavtal, jobbutbyten och schemaläggning. Dessutom innebär posten ett delat ansvar för allt werkande, all logistisk, kring LANet. Personalwerk jobbar nära med Elwerk för att ta hand om alla D-LANs materiella tillgångar och t.ex. körscheman för LANet.
  • Spons & Event (Richard Revers) – Som Spons- & Eventansvarig tar man hand om all kontakt mellan D-LAN och företag som på något sätt vill medverka i D-LANs verksamhet och även andra evenemang som D-LAN anordnar utöver det stora LANet. Posten innebär dels att försöka hitta nya sponsorer och att upprätthålla den kontakt som finns med nuvarande sponsorer. Sponsansvarig har även kontakt med Näringslivsutskottet på sektionen.
  • Tryck & PR (Gordon van Gågg) – Tryck & PR är den post som skapar allt grafiskt tryck och ansvarar för hur D-LAN ser ut utåt. Som tryckansvarig kommer man även få jobba med Webb & Stream för utforma hemsidans utseende. Posten innebär också ansvar för att planera och boka PR inför D-LAN med lunchtävlingar, banderoller osv., och info utåt via Facebook. Posten kräver inga förkunskaper, men det underlättar att ha erfarenhet av någon typ av bildredigeringsprogram.
  • Webb & Stream (Doris Digital) – Webb & Stream är en teknisk post som innebär överst ansvar för allt som gäller D-LANs hemsida och livestream. Posten innebär att koda både frontend och backend på D-LANs befintliga sida, lägga upp och uppdatera informationen som finns där och se till att livestreamen under LANet fungerar. För denna post rekommenderas förkunskaper inom webbprogrammering men det viktigaste är en vilja att lära sig.
  • Nät (Figge Ferrum) – Posten Nät innebär ansvar för att nätverket ska fungera på LANet och att säkerheten för nätverket håller den nivå som krävs. För denna post rekommenderas förkunskaper inom nätverkskonfiguration, men det viktigaste är en vilja att lära sig.
  • Elwerk (Daisy Diesel) – Elwerk innebär ansvar för att all el fungerar under LANet. Dessutom innebär posten ett delat ansvar för allt werkande, all logistisk, kring LANet. Elwerk jobbar nära med Personalwerk för att ta hand om alla D-LANs materiella tillgångar och t.ex. körscheman för LANet.
  • Turnering & Biljett (Rickard Ratzenputz) – Som Turnering- & Biljettansvarig ansvarar man för alla spelturneringar som sker under LANet gång men även för att det finns lag redo att tävla. Detta innefattar bl.a. utformning av schemaläggningen av alla turneringar och spelregler. Posten innebär också planering av biljettförsäljningen.

Sök till D-LAN

Arvid Westerlund (Mulle Meck)
projektledare@d-lan.se


Alumniutskottet

Alumniutskottet ordnar aktiviteter som pubar, sittningar och föreläsningar för att hålla kontakten med sektionens alumner (före detta studenter på D-sektionen). Syftet är att hjälpa studenter på D-sektionen kunna få en bild av hur det är att vara alumn och hur sektionen såg ut förr, men även låta alumner få uppleva lite av studentlivet igen och se hur sektionen har utvecklats.

Eftersom posten ordförande fortfarande är vakant så kommer ansökan ses som en intresseanmälan.

Sök till Alumniutskottet

Simon Jakobsson
simon.jakobsson@d-sektionen.se


Marknadsföringsutskottet

Marknadsföringsutskottet jobbar för att rekrytera nya studenter till Datateknologsektionens program. Vårat största event är D-Tour, men utöver det så står vi på mässor (om det blir några), har hand om hemmissionering och hittar på mindre egna event.

Vad är D-TOUR?
D-TOUR är ett tvådagars-event under vårterminen där Datateknologsektionen genom MafU, bjuder in gymnasieelever till campus för att ge dem en rättvis bild av studentlivet, sektionen och universitetet. Gymnasieeleverna kommer helt enkelt att få uppleva livet som student. Bland annat kommer de att få information om sektionen och våra program, gå på campusvandring, inspirationsföreläsningar, sittningar och massa annat kul! TAGGA D-TOUR 2021!

Marknadsföringsutskottet söker

  • PR och Info
  • Hemmissioneringsansvarig
  • Skolkontakt
  • Aktivitetsansvariga

Sök till Marknadsföringsutskottet

Malin Widén
mafo@d-sektionen.se


Näringslivsutskottet

D-sektionens näringslivsutskott, NärU, är ett utskott vars fokus ligger på att agera som länk mellan näringslivet och sektionen.
Detta genomförs praktiskt genom bland annat:

  • Företagskvällar
  • Annonsering
  • Lunchföreläsningar

NärU söker nu 7 medlemmar som kommer vara verksamma läsåret 20/21. Dessa personer kommer vara med och arrangera evenemang, hjälpa till med annonseringen samt sköta kontakt med näringslivet.

Sök till Näringslivsutskottet

Oliver Börjesson
oliver.naru@d-sektionen.se


Pubutskottet

PubU anordnar pubar till hela sektionen. På pubarna serveras alltid mat och dryck och oftast sponsras maten av företag som marknadsför sig. Vi i Pubu lagar all mat som serveras från scratch och serverar dryck i baren. Vi är ett skönt gäng som gillar att arrangera pubar helt enkelt!

Vi söker dig som är matintresserad och eller taggad på att få jobba med ett gäng sköna PubU:are

Sök till Pubutskottet

Sean Zhong
pubordf@d-sektionen.se


Utbildningsutskottet

Utbildningsutskottet har i uppgift att bevaka utbildningen på våra program och är uppdelat i fyra mindre studienämnder, en för varje program. Utskottet ansvarar för att samla in kursutvärderingar. Dessutom arbetar utskottet med att utveckla kurser och se till att utbildningen håller högsta klass. Utskottets syfte är att tjäna som länk mellan studenter på programmet, LinTek och universitet.

Klassrepresentant

Som klassrepresentant så kommer du att hålla i och utföra kursutvärderingar efter tenta-p. Du utgör en vital roll för att vi som sektion ska kunna fortsätta utveckla och förbättra de program som finns inom den. 

Utbildningsutskottet söker klassrepresentanter för 

  • U2a
  • U2b
  • D2a
  • D2c
  • D3b
  • Masternivå

Sök till klassrepresentant i utbildningsutskottet

Isabell Öknegård Enavall
utbu@d-sektionen.se


Valberedningen

Just nu rekryterar Valberedningen ledamöter till sitt utskott!

Så är du nyfiken på att veta hur alla engagemang inom sektionen fungerar och få en unik inblick i alla poster, vad de gör och vad som krävs? Vill du vara med när kandidater för de viktiga posterna på sektionen gallras? Och viktigast av allt, vill du bli en mästare på intervjuer? Då är Valberedningen något för dig!

Valberedningens främsta arbetsuppgift är att nominera lämpliga kandidater till Datateknologsektionens förtroendeposter, däribland styrelseposterna på sektionen samt utskottsordföranden och kassörer. Självklart kan du fortfarande söka en förtroendepost även om du är med i Valberedningen, du är bara inte med i gallringsprocessen för den posten så se inte det som ett hinder!

Valberedningen söker 4-5 st ledamöter.

Sök till Valberedningen

Filip Jakobsson
val@d-sektionen.se


Infoutskottet

Gillar du att arbeta med sociala medier, fotografering eller bara är allmänt intresserad att komma på kul grejer man kan göra för att locka våra medlemmar att engagera sig i sektionen och det vi gör? Då bör Infoutskottet passa dig som handen i handsken!

Infoutskottet är ansvarig för att marknadsföra och informera kring sektionens verksamhet mot medlemmarna. Varje vecka skickas ett infomail ut med information om närliggande evenemang och händelser. Utskottet skapar och hanterar också innehåll till sektionens sociala medier (FacebookInstagram), sektionens årliga julkalender som sätts ihop av oss tillsammans med många utskott, föreningar och företag, samt håller i sektionsfotograferingen. Vi hjälper också våra utskott med PR och tryck vid behov.

Eftersom posten Infochef fortfarande är vakant så kommer ansökan ses som en intresseanmälan.

Sök till Infoutskottet

Vilhelm Melkstam
sekreterare@d-sektionen.se


Webbgruppen

Är du intresserad av webbutveckling och vill utveckla dina kunskaper med moderna teknologier?

Webbgruppen gör alla möjliga olika projekt som har med kod och D-sektionen att göra. Vårt största fokus i nuläget ligger i att utveckla vidare sektionens webbplatser. I nuläget arbetar vi främst med Django (Python) och React (Javascript), men har flera mindre projekt som använder andra teknologier.

Som medlem i webbgruppen förväntas man delta på våra kodstugor där vi träffas och programmerar en kväll (~3 timmar) i veckan under terminstid (dag väljer vi gemensamt). Utöver dessa tillfällen är det även uppskattat om man lägger någon ledig timme på arbetet ibland då man har tid över.

Eftersom posten Webmaster fortfarande är vakant så kommer ansökan ses som en intresseanmälan.

Sök till Webbgruppen

Vilhelm Melkstam
sekreterare@d-sektionen.se


Werkmästeriet

Känner du att datorer och programmering är jättekul, men att det kan bli lite jobbigt att sitta still hela dagarna? Känner du att det blir för abstrakt att plugga om ettor och nollor och pekare du inte ens kan se, och känner att du vill jobba mer fysiskt? Har du biceps som Arnold Schwarzenegger?

Sök D-sektionens mest fysiska utskott! Werkmästeriet är det utskott som ansvarar för sektionens materiella tillgångar, till exempel sektionsbilen, sektionsrummen och förråden.

Werkmästeriet söker

  • ReningsWerk – Har hand som våra sektionsrum, Netlight och Configura. Det är ReningsWerk som ser till att rummen hålls rena (genom att tvinga andra utkott att städa) och fyller på saker när de tar slut.
  • NätWerk – Är admin för datorerna i Configura och ser till att dem, samt all kringutrustning, fungerar som den ska. NätWerk är även ansvarig för inköp av kontorsmaterial till Configura.

Sök till Werkmästeriet

Michelle Krejci
intendent@d-sektionen.se