Postbeskrivningar

Fadderigeneral

Som Fadderigeneral är du ledare för D-sektionens storslagna fadderi STABEN. Du har i princip ansvar för allt som inte har med ekonomin att göra. Tillsammans med kassören tar ni ut nästa årets STABEN och börjar sedan att jobba fram ett tema för STABEN. Som General går du också på generalsmöten en gång i veckan för att bland annat synkronisera med LinTek, andra sektioners Generaler och liknande. I stort sätt all planering inför Nolle-p ska vara klart runt april och det är Generalens ansvar att det blir gjort. Det är Generalens ansvar att folk gör det dem ska och att alla trivs.

Frågor om posten som fadderigeneral kan ställas till Johan Nåtoft, general@staben.info

Fadderikassör

Som Fadderikassör ansvarar du för STABENs ekonomi både före, under och efter nolle-p. Detta innebär att det är du som gör en budget för nolle-p och ser till att den hålls, sköter bokföringen för ditt verksamhetsår och sköter allt annat som berör ekonomin (faktureringar, betalningar, etc). Du är generalens högra hand och ni tar tillsammans ut nästa års STABEN.

Frågor om posten som fadderikassör kan ställas till Elina Lundberg.

Festgeneral

Som Festgeneral ansvarar du för att hålla i ett firande av D-sektionens grundande som var år 1976. Enligt stadgarna skall ett jubileum hållas var 5:e år med start från 1976. Detta leder i sin tur att under 2016 hålla i sektionens 40-årsjubileum. Rollen som festgeneral innefattar inga direkta krav på vad som skall göras för att fira sektionen, men tillställningar där medlemmar, alumner och andra för sektionen betydanse personer bör inbjudas att delta.

Som festgeneral bör du ha ett starkt driv och vilja att anordna större tillställingar. Att till sin hjälp skapa en projektgrupp kan vara fördelaktigt då det kan komma att innefatta en hel del tid och arbete. Exempel på tidigare saker som anordnats i samband med jubileum är bal, lunchföreläsningar från sponsrande företag, jubileumstidning, lunchaktiviteter med tävlingar samt pubkvällar och fester. Jubileumet kommer till stor del behöva vara självförsörjande ekonomiskt men detta är en förhandling som sker mellan inblandade parter.

Är du mer intresserad eller har frågor kring posten är du välkommen att maila Valberedningen på val@d-sektionen.se. Vid intresse finns verksamhetsberättelse från sektionens 20-årsjubileum att tillgå.

Sektionsordförande

Som ordförande i D-sektionen är du ”spindeln i nätet” och leder sektionens arbete under ett år. Ordföranden leder inte bara styrelsens möten och sektionens höst-, vinter- & vårmöten, han/hon figurerar även som sektionens ansikte utåt och för sektionens talan i LinTek. Det är ordföranden som tillsammans med kassören tecknar sektionens firma.

Som ordförande bör du vara en person som ”brinner för sektionen” och har viljan att göra sektionen ännu bättre. Eftersom D-sektionen är en ideell förening är det viktigt att du är en person som är bra på att inspirera och motivera andra. Det kan underlätta om du har ledarerfarenheter sedan tidigare men det är absolut inget krav, det mesta kommer du att lära dig väldigt snabbt.

Frågor om posten som ordförande för D-sektionen kan ställas till Sofie Eskilsson, ordf@d-sektionen.se

Sektionskassör

Som kassör i sektionen ansvarar du för sektionens ekonomi, det vill säga sektionens in- och utgifter samt bokföring. Du har även ansvaret för att se över sektionens hela ekonomi med dess utskott. Här samarbetar du och har ständig kontakt med sektionens övriga kassörer samt sektionens revisorer. Som ekonomisk ansvarig får du en väldigt bra insyn i hur ett företag fungerar rent ekonomiskt med bokföring, firmateckande, fakturering, budgetering, redovisning. Du blir ytterst ansvarig för att se till att sektionen går ihop ekonomisk. Du får lära dig många regler som gäller för företag och föreningar. Posten är passande för dig som är intresserad av ekonomi och lära dig mer. Som kassör har du inget eget utskott och har därmed större möjlighet att ägna dig åt även andra saker inom sektionen som intresserar dig.

Frågor om posten som kassör kan ställas till Christoffer Nilsson, kassor@d-sektionen.se

Festerichef

Som festerichef är du ansvarig för sektionens festeri, D-Group. D-Group’s huvudsakliga uppgift är att skapa en bra sammanhållning inom sektionen och med andra sektioner vid Linköpings Universitet. D-Group anordnar under året ett flertal fester och arrangemang för sektionen och för andra studenter vid universitetet. Som festerichef håller du i festeriet och ser till att den upplagda planeringen följs. Du håller även i möten och sköter kontakt med andra festerier vid universitetet.

Som festerichef bör du vara ordningsam, utåtriktad, drivande och tycka om att träffa nya människor.

Frågor om posten som festerichef kan ställas till David Åström, chief@d-group.se

Festerikassör

Som kassör i D-Group ansvarar du för D-Groups ekonomi. Som ekonomisk ansvarig får du en väldigt bra insyn i hur en förening fungerar rent ekonomiskt med bokföring, fakturering, budgetering, redovisning. Du blir ytterst ansvarig för att se till att D-Group går ihop ekonomisk. Posten är passande för dig som är intresserad av ekonomi och vill lära dig mer. Du bör vara ordningsam och noggrann. Det innebär en hel del jobb under hela festeristtiden, både före, under och efter ett event. Budgetplanering, växelkassor, kontanträkning och bokföring är typiska steg för kassören i samband med en fest.

Frågor om posten som festerikassör kan ställas till Adam Andersson, cash@d-group.se

Projektledare LINK

Som projektledare har du tillsammans med vice projektledare/kassör det övergripande ansvaret för att planera och genomföra LINK-dagarna.

LINK-dagarna består av två veckors företagsevenemang, vilket mynnar ut i en mässa. I år hölls mässan i kårallen och c-huset, lockade 71 utställare varav 65 företag och blev Sveriges största för data- och IT-studenter.
LINK-dagarna anordnas tillsammans med studenter från Y, I, LING och Saks och är ett bra tillfälle att knyta kontakt med studenter från andra sektioner. Posten innebär också mycket kontakt med näringslivet, och goda möjligheter till att knyta kontakter för framtiden. Man får också erfarenhet av att leda ett stort projekt, där det finns mycket utrymme för egna tankar och förbättringar.

Ditt jobb som projektledare går ut på att först ta ut en projektgrupp, och sedan att leda denna i arbetet mot LINK-dagarna. Detta innebär att man måste ha inblick i allt från marknadsföring, event, företagskontakt samt mässplanering. Man sitter också som medlem i Y-sektionens kansli.

Frågor om posten som projektledare LINK kan ställas till Tobias Fridén, tobias.friden@linkdagarna.se

Det går även att läsa mera om LINK på hemsidan: http://www.linkdagarna.se

Kassör LINK

Som vice projektledare/kassör för LINK-dagarna ansvarar du tillsammans med projektledaren för genomförandet av LINK-dagarna. Du är också ytterst ekonomiskt ansvarig, vilket innebär ansvar över bland annat budgetering och bokföring.

Posten Innebär mycket eget ansvar för de ekonomiska delarna, samt också mycket utrymme för egna idéer om hur man bäst bistår projektledaren i rollen som vice projektledare. Man sitter också som medlem i D-sektionens kansli.

Frågor om posten som vice projektledare/kassör för LINK-dagarna kan ställas till Anna Birgersson, anna.birgersson@inkdagarna.se

Med vänlig hälsning,

Vice ordförande

Posten går i stort ut på att stötta och avlasta sektionens ordförande. Detta betyder att man som vice bör vara lika insatt i sektionens arbete som ordförande. Utöver detta måste man som vice vara beredd på att ta över ordförandes uppgifter ifall ordförande inte kan fullfölja sina. Man avlastar även ordförande genom att regelbundet ha kontakt med den del av sektionsverksamheten som inte deltar i styrelsemöten.

Övrigt ansvar som ligger på vice ordförande är att ordna roliga aktiviteter för sektionsaktiva, detta innebär främst kick-off på hösten och tackfesten på våren.

Frågor om posten som Vice ordförande kan ställas till Robin Ellgren, vordf@d-sektionen.se

Sekreterare/Infochef

Denna post består av två delar: Som sekreterare för man protokoll på möten och ser till att de blir justerade, påskrivna och arkiverade. Man ser till att det finns mat på de stora sektionsmöterna som höstmötet och vårmötet.

Som infochef är man ordförande för Info/Webb-utskottet och ser till att sektionens hemsida fungerar och innehåller de funktioner som sektionen önskar. Som Infochef är ditt ansvar att informera medlemmarna i sektionen om vad som händer, både omsektionsaktiviteter samt utomstående aktiviter. Du ansvarar även för sektionens sidor i LiTHanian. LiTHanian är en tidning som skickas ut 4-5 gånger om året till medlemmar i LinTek och här har sektionen en sida med blandad information. Som Infochef har du stor valfrihet att välja vad du önskar ha med i denna tidning.

Frågor om posten som sekreterare kan ställas till Mikael Ångman, info@d-sektionen.se

Ledamot

Som ledamot får du insikt i styrelsearbetet, du får vara med och framföra dina åsikter och vara med och påverka arbetet i sektionen. Eftersom du inte har ett specifikt ansvarsområde har du också möjligheten att välja någonting eget du vill arbeta med under året samt hjälpa de andra i styrelsen vid behov.

Frågor om posten som styrelseledamot kan ställas till Jonas Tarasso, ledmot@d-sektionen.se

Arbetsmiljöombud

Som arbetsmiljöombud får du möjligheten att att arbeta för att arbetsmiljön på universitetet, både den fysiska och psykiska, ska bli bättre. Du får möjligheten att gå på utbildningar i arbetsmiljö, lika villkor mm. samt diskutera och arbeta med andra arbetsmiljöombud på övriga sektioner.

Frågor om posten som arbetsmiljöombud kan ställas till Erik Rönmark, amo@d-sektionen.se

Miljöombud

Som miljöombud får du möta andra med motsvarande post på universitetet. Du får möjlighet att arbeta för att sektionens arbete ska bli mer miljöanpassat.

Frågor om posten som arbetsmiljöombud/miljöombud kan ställas till Erik Rönmark, miljo@d-sektionen.se

Aktivitetshanterare

Aktivitetshanterare innebär att man är ordförande i D-sektionens Aktivitetsutskott. Det är ett utskott som finns för att tillhandahålla aktiviteter för sektionens medlemmar som inte har med fest eller skola att göra. Som ordförande i utskottet leder man utskottets möten och samordnar arbetet kring aktiviteterna och rapporterar sitt arbete till övrig styrelse under sektionsstyrelsens möten.

Hittills har de aktiviteter utskottet arrangerat varit alkoholfria och oftast handlat om att röra på sig. Även om aktiviteterna idag endast varit riktade till sektionens medlemmar för att stärka sektionsgemenskapen finns det inget som säger att en aktivitet inte kan arrangeras tillsammans med en eller flera andra sektioner.

Just därför är kreativitet och nytänkande två bra egenskaper inom utskottet. Speciellt med tanke på att utskottet regelbundna aktiviteter är tänkt att utökas, dock med kvalitet framför kvantitet.

Frågor om posten som ordförande i aktivitetsutskottet kan ställas till Aleksi Evansson, aktivitet@d-sektionen.se

Intendent

Som intendent är man lite av sektionens allt-i-allo. Man organiserar målning av märkesbacken, ser till att åvvar blir provade, beställda och sålda och har huvudansvaret för att sektionsrummen är trivsamma. Man tar även löpande på sig mindre uppdrag och ser till att de blir gjorda.

Frågor om posten som sekreterare/intendent kan ställas till Hampus Viken, intendent@d-sektionen.se

Utbildningsutskottets Ordförande

Som studentrådets ordförande är du överst ansvarig för studiebevakningen som sker på de program som sektionen representerar. Du rapporterar SnOrdf:arnas arbete till LinTek och sitter med och rapporterar mot styrelsen.

Frågor om posten som studentrådets ordförande kan ställas till Tomas Annerfeldt,

 Studienämndsordförande D, IT, IP och U (SnOrdf)

Som studienämndsordförande är du ansvarig för studiebevakningen på programmet. Arbetet består i att driva studienämnden, främst genom att samordna kursutvärderingar, samt att representera sektionens studenter i Programplanegruppen (PPG), Linteks utbildningsutskott och vår programnämnd (programnämnden för data- och medieteknik, PDM). Arbetet består även i att tillsammans med de andra i styrelsen driva sektionsarbetet och hjälpa till vid sektionsaktiviteter.

Detta är posten för dig som är intresserad av utbildningsfrågor och vill vara med och påverka utseendet på din utbildning. Det är en mycket viktigt post för kvalitetsarbetet och du kommer ha möjlighet att knyta många kontakter.

Frågor om studienämndsposten kan ställas till

För IT: Erica Gavefalk, it-snordf@d-sektionen.se

För D: Oskar Andersson, d-snordf@d-sektionen.se

För U: Susanna Dahlgren, u-snordf@d-sektionen.se

För IP: Johan Borgenstierna, ip-snordf@d-sektionen.se

PrimaDonna

Donna är D-sektionens damförening, där alla D/IT-tjejer och icke-binära automatiskt blir medlemmar. Donnas främsta uppgift är att stärka sammanhållningen mellan sektionens tjejer. Det gör vi genom att anordna aktiviteter såsom tjejmiddagar, fikaträffar och träffar med andra damföreningar. Donna är även med och välkomnar de nya Donnorna under nolle-P genom att ha tjejfika dagen innan och anordna en kräftskiva.

Som Primadonna håller man i möten och planering kring de olika träffarna. Man har en väldigt stor möjlighet att påverka allt som har med tjejer på D/IT att göra, bl.a. rekrytering av tjejer och icke-binära till sektionen. En viktig och rolig del av att vara PrimaDonna är att man sitter med i sektionskansliet, där man bl.a. diskuterar sektionens mål och visioner.

Du som söker Primadonna bör gilla att träffa nya människor, tycka om att arrangera och planera, samt vara kreativ, utåtriktad och nytänkande.

Frågor om posten som PrimaDonna kan ställas till Josefin Håkanson, primadonna@d-sektionen.se

Donnakassör

Som Donnakassör har du hand om tjejföreningen Donnas bokföring. Det innebär att samla in kvitton och bokföra alla pengar som går in och ut från Donnas konto och kassa. Inom kassörsarbete är det bra att vara noggrann. Att vara kassör inom Donna tar i regel inte jättemycket tid och det är mycket sällan, om någonsin, som Donnakassören har lika mycket att göra som sektions-, Staben- och D-group-kassören. Förutom bokföringen så är det även viktigt att hjälpa och stötta Primadonna för att tillsammans kunna utveckla Donna och göra mer för Donnas och sektionens medlemmar. Det är väldigt kul att vara aktiv inom Donna oavsett om man är Primadonna, kassör, fixardonna osv.

Frågor om posten som Donnakassör kan ställas till Fanny Magnusson, kassor.donna@d.lintek.liu.se

Näringslivsansvarig

Som näringslivsansvarig är du ordförande för näringslivsutskottet och ansvarig för kontakten mellan sektionen och företag. Du och ditt utskott kommer att anordna företagskvällar, sälja platsannonser på hemsidan m.m. Under ditt år som NärA kommer du att kunna knyta värdefulla företagskontakter och ha mycket kul. Du som söker NärA ska vara framåt och ha lätt för att prata med folk. Dessutom bör du kunna förhandla med företag. Erfarenhet av sponssökande eller säljande är ett plus.

Frågor om posten som näringslivsansvarig kan ställas till Per Gustavsson, nara@d-sektionen.se

Pubutskottets ordförande

Ordförande i pubutskottet har hand om och genomför sektionens pub:ar. Du kommer att jobba med alkohol och matservering och har ett intresse för de båda.

Frågor om posten som pubutskottens ordförande kan ställas till Jonathan Johansson,  pubordf@d.lintek.liu.se

Marknadsföringsansvarig

Det huvudsakliga målet för den Marknadsföringsansvarige är att arbeta aktivt med att rekrytera nya medlemmar. Detta görs genom nära kontakt med många delar av både LiTH och LiU. Bland annat ser man till att sektionens medlemmar åker på hemmissionering och andra typer av marknadsföringsevents. Man jobbar också med att ta fram kataloger för att beskriva utbildningarna på D-sektionen, för att kunna ge den bild vi tycker är mest rättvis. Ett annat jobb man har är att se till att hemsidorna plugga-d.nu och plugga-it.nu underhålls med den senaste informationen. Man har givetvis stora möjligheter att själv åka ut på gymnasiemässor och liknande events där man får träffa gymnasieelever, något som är väldigt roligt. En annan viktigt roll som marknadsföringsanvsarig är att öka sammanhållningen på sektionen för att göra oss stoltare som sektion och för att visa vilka otroligt sköna människor vi är utåt. Alla ska veta att vi är glada, trevliga och bäst! (Ödmjukast också, såklart!) För att lyckas med detta arbetar marknadsföringsansvarig även med sektionsprylar som medlemmarna ska kunna bära upp med stolthet, för att visa att de går på just D-sektionen, den bästa sektionen på LiTH och LiU!

De viktigaste egenskaperna hos dig är att du är glad, positiv och utåtriktad. Du får gärna ha nya idéer, så kreativitet är ett plus. Du ska vara villig att jobba med förändringar och nytänk eftersom man hela tiden måste vara uppdaterad på det senaste för att kunna locka folk i alla lägen. Givetvis är du villig att representera hela sektionen i alla lägen, och du får gärna ha svårt att släppa jobbet när du är ledig. Det här är posten för dig som vill ha kontakt med många människor på samma gång och som vill sälja en produkt som du själv har valt!

Frågor om posten som Marknadsföringsansvarig kan ställas till Anton Silfver, mafo@d-sektionen.se

Alumniansvarig

Som alumniansvarig är man ordförande i alumnniutskottet och kommer att samordna aktiviteter för alumner samt vara sektionens ansikte utåt på alumnievent. Det stora arbetet under året kommer vara att vårda mentorskaptsprogrammet. Under året kommer även du och din grupp att bjuda in alumner för att få en närmare anknytning till arbetslivet.

Arbetet kräver att du är social och utåtriktad, du behöver även ha en organisatorisk förmåga.

Frågor om posten som Alumniansvarig kan ställas till Gustav Aaro, alumni@d-sektionen.se

Valberedningens ordförande

Som ordförande sätter du ihop valberedningen och leder sedan arbetet med att söka kandidater till sektionens förtroendeposter. I valberedningen kommer du i kontakt med många människor och får en inblick i styrets arbete. Att tidigare varit sektionsaktiv är ett plus men inget krav. Däremot ser vi gärna att du inte har något emot att tala med och inför okända människor.

Valberedningen ansvarar för att finna lämpliga sektionsmedlemmar till sektionens förtroendeposter. Samtliga nomineringar behandlas och de nominerade blir intervjuade innan valberedningen presenterar sina förslag på sektionsmötena som hålls höst, vinter och vår.

Observera att valberedningen inte behandlar nomineringar för denna post utan de vidarebefodras till styrelsen.

Frågor om posten som ordförande i valberedningen kan ställas till Oskar Gustafsson, val@d-sektionen.se.